01. Stappen voor het realiseren van laadpalen in de openbare ruimte

Het realiseren van een laadpaal verloopt in een aantal stappen, waar verschillende partijen bij betrokken zijn. Per gemeente verschilt de exacte invulling van het proces, maar onderstaand schema geeft een overzicht van de stappen die altijd wel gevolgd worden.

Aanvraag en realisatie

Stap 1: Aanvraag en beoordeling

Aanvraag en beoordeling: een e-rijder doet een verzoek voor een laadpaal in zijn omgeving. Deze aanvraag komt meestal elektronisch binnen. De gemeente en/of de exploitant kijkt of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden die de gemeente stelt (zoals dat een e-rijder geen mogelijkheid heeft om op eigen terrein te parkeren en te laden).

Om het aanvraagproces in goede banen te leiden wordt bij een concessie- of opdrachtenmodel vaak een ‘loket’ ingericht. Dit loket heeft een coördinerende rol, behandelt binnengekomen aanvragen en zorgt voor interne en externe communicatie. Bij het vergunningenmodel loopt de aanvraag vaak via de reguliere organisatieonderdelen voor parkeerbeleid, APV-vergunningen en verkeersbesluiten. Onderstaande taken kunnen worden ondergebracht bij de gemeente en/of exploitant. Dit is afhankelijk van het gekozen model en de vastgelegde afspraken.

  • Communicatie met de aanvragers over de aanvraag en het verloop van het proces.
  • Beoordeling van de aanvragen.
  • Het maken van locatievoorstellen en afstemming met de verschillende disciplines die een oordeel dienen te vellen over de voorgestelde locatie.
  • Afstemming met exploitant en/of netbeheerder over bestaande en nieuwe laadpalen.
  • Voorbereiding van verkeersbesluiten.
  • Behandeling van binnengekomen bezwaren op verkeersbesluiten.
  • Opdracht geven voor inrichting parkeervakken.
  • Coördinerende rol bij de verplaatsing van laadpalen.
  • Algehele bewaking van het proces van aanvraag en realisatie.
  • Beheer data van bestaande laadpunten.

Bijvoorbeeld de gemeente Utrecht heeft een aanvraagloket.

Stap 2: Bepalen locatie laadpaal
Als een aanvraag voldoet aan de voorwaarden wordt een geschikte locatie gezocht. De locatiebepaling van een laadpaal is meestal een samenwerking tussen de gemeente en de exploitant. Vaak kijken verschillende medewerkers uit verschillende afdelingen van een gemeente hiernaar. De gewenste locatie moet ook technisch geschikt zijn. Via ElaadNL kan een technische controle aangevraagd worden om te bepalen of er een geschikte kabel in de buurt ligt. Sommige gemeenten werken met een kaart waarop mogelijke locaties voor laadpalen al zijn vastgelegd. Zo is vooraf voor de aanvrager (e-rijder), gemeente en exploitant duidelijk waar laadpalen kunnen komen. Onder andere de gemeente Arnhem werkt met zo’n kaart.

Stap 3: Het nemen van een verkeersbesluit
Er is een verkeersbesluit nodig om de parkeerplaats exclusief te reserveren voor het laden van elektrische auto’s. Hier kan dan ook op worden gehandhaafd. Voordat een verkeersbesluit onherroepelijk is, moet een bezwaartermijn van meestal zes weken doorlopen worden. Het nemen van een verkeersbesluit is niet verplicht, maar zorgt ervoor dat de locatie beschikbaar blijft voor het laden van elektrische auto’s, en niet bezet wordt als ‘gewone’ parkeerplaats. Meer informatie vindt u in het artikel ‘beleid rond parkeervakken met laadpalen’.

Stap 4: Het plaatsen en aansluiten van de laadpaal
Nadat een verkeersbesluit definitief is, kan de laadpaal worden geplaatst. De exploitant plaatst een bestelling voor de paal, regelt het energiecontract voor op de laadpaal en dient een aanvraag in voor aansluiting op het elektriciteitsnet bij de netbeheerder via ElaadNL. Vervolgens zorgt de exploitant voor het plaatsen van de laadpaal, het realiseren van de netaansluiting (in overleg met de netbeheerder en ElaadNL) en het inrichten van de oplaadlocatie (in overleg met de gemeente).

Daarnaast worden de volgende acties ook ondernomen:

  • het informeren van de aanvrager;
  • het eventueel melden van graafwerk of het aanvragen van een inbreekvergunning;
  • het eventueel verlenen van een inbreekvergunning door de gemeente;
  • KLIC-melding door de netbeheerder;
  • het eventueel informeren van de afdeling handhaving over de nieuwe locatie;
  • het informeren van de verantwoordelijk persoon voor het plaatsen van een verkeersbord en eventuele wegmarkering, aanrijdbeveiliging en betegeling. Dit wordt soms ook uitbesteed aan de exploitant

Sommige gemeenten werken met een kaart waarop mogelijke locaties voor laadpalen al zijn vastgelegd. Zo is vooraf voor de aanvrager (e-rijder), gemeente en exploitant duidelijk waar laadpalen kunnen komen.

Stap 5: Beheren en exploiteren
Een laadpaal heeft onderhoud nodig. De wijze waarop het beheer en onderhoud plaatsvindt is afhankelijk van het gekozen model voor de samenwerking tussen gemeenten en exploitant(en). Meer informatie vindt u in het artikel exploiteren en beheren van laadpalen.

Wilt u meer informatie over het stapsgewijs realiseren van laadpalen in uw gemeente? Neem dan contact op met ons expertteam.

Bronnen:

ElaadNL, ‘Aanvragen van een aansluiting’