09. Interoperabiliteit en het marktmodel

De laadpalen in de openbare ruimte in Nederland zijn interoperabel. Daardoor kan elke e-rijder bij elke laadpaal in de openbare ruimte terecht: elk laadpunt beschikt over dezelfde stekkers en hetzelfde betaalsysteem. De afspraken hiervoor zijn vastgelegd in het marktmodel voor publiek toegankelijke laadinfrastructuur.

Het marktmodel zorgt voor een duidelijke rolverdeling van de betrokken partijen, waaronder de gemeenten. Het marktmodel is in onderstaand schema weergegeven.

De rollen in het marktmodel voor interoperabel laden

  • De laadaanbieder maakt het mogelijk dat een e-rijder kan laden. Dat kan bijvoorbeeld de gemeente zijn, maar ook een eigenaar van een parkeergarage, of een bedrijf dat een laadpaal op haar parkeerterrein heeft.
  • De infraprovider realiseert de laadpalen en zorgt voor het beheer en onderhoud (exploitatie). Op dit moment nemen bijvoorbeeld energieleveranciers en nieuwe toetreders deze rol in. Een gemeente die laadpalen in de openbare ruimte wil plaatsen kan hiervoor dus samenwerken met een infraprovider. Door afspraken te maken met serviceproviders zorgen infraproviders ervoor dat e-rijders van de laadpalen gebruik kunnen maken.
  • De serviceprovider geeft laadpasjes uit aan e-rijders, die daarmee toegang hebben tot de laadpalen. De serviceproviders rekenen het gebruik van de laadpalen af met de e-rijders. Om toegang te krijgen tot de laadpalen maken de serviceproviders afspraken met de infraproviders.
  • De laadafnemer is een e-rijder die een elektrische auto wil laden. Door het afnemen van een laaddienst bij een serviceprovider kunnen zij van alle laadpalen in de openbare ruimte in Nederland gebruik maken.

De informatie-uitwisseling tussen serviceproviders en infraproviders vindt plaats via het CIR (Centraal Interoperabiliteitsregister). De serviceproviders en infraproviders zijn lid van eViolin. Via eViolin maken zij afspraken over de informatie-uitwisseling, de laadstandaarden en toegang tot de laadpalen voor de e-rijders. Daardoor zijn de laadpalen interoperabel.

Marktmodel