03. Actieradius van een elektrische auto

Het bereik van elektrische auto’s verschilt. Plug-in hybride voertuigen hebben een totaalbereik van 500 tot 700 kilometer, vergelijkbaar met dat van conventionele voertuigen. Volledig elektrische auto’s kennen een bereik van 80 tot 480 kilometer. Dit is afhankelijk van het merk en type, omdat de accucapaciteit van het ene voertuig groter is dan van het andere. Voor veel verplaatsingen is dit bereik voldoende.

Bereik in de praktijk
In de praktijk wordt het bereik volgens opgave van de fabrikant vaak niet gehaald, omdat het hierbij gaat om een maximum dat is bepaald onder ideale omstandigheden. Vergelijk dit met het brandstofverbruik van benzine- of dieselauto’s, dat in de praktijk ook vaak hoger ligt dan volgens opgave van de fabrikant.

Het daadwerkelijke bereik van elektrische voertuigen hangt – naast de capaciteit van de accu – vooral af van vier factoren:

1. Buitentemperatuur
Een lage buitentemperatuur heeft een negatieve invloed op de actieradius. Door het gebruik van de verwarming neemt het verbruik van energie sterk toe. Tegelijkertijd neemt de opslagcapaciteit van de accu bij vrieskou af. Voor een volledig elektrische middenklasser met een standaardbereik van 160 kilometer kan dit betekenen dat het bereik terugloopt tot ongeveer 100 kilometer.
Ook een hoge buitentemperatuur kan een terugval van het bereik betekenen, omdat dan energie nodig is voor het gebruik van de airco.
2. Gewicht
Een zwaarder voertuig, of een zware lading, kan leiden tot een hoger energieverbruik en dus een kleinere actieradius.
3. Het type rit
Tijdens een rit in de stad verbruikt een elektrische auto minder energie dan tijdens een rit op de snelweg. Dit komt doordat de luchtweerstand op de snelweg hoger is: daar is meer energie voor nodig.
4. Rijgedrag
Stabiel rijgedrag leidt tot een groter bereik. Zo wordt het regenererend remsysteem het beste benut door geleidelijk in plaats van abrupt te remmen, waardoor minder energie nodig is.

Bronnen: