06. Wat zijn de kosten van een elektrisch voertuig?

De kosten voor een auto bestaan uit de aanschafprijs en de variabele kosten voor het gebruik. De aanschafprijs is voor elektrische auto’s op dit moment hoger dan voor een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. De variabele kosten voor elektrische auto’s zijn over het algemeen echter lager. Hierdoor zijn de kosten van een elektrische auto voor de totale gebruiksperiode vaak lager dan voor een auto met een verbrandingsmotor.

Aanschafprijs
De aanschafprijs van elektrische auto’s ligt nu nog substantieel hoger dan die van auto’s met een verbrandingsmotor. Dit komt doordat accu’s voor elektrische auto’s duur zijn. De verwachting is dat de kosten voor de accu’s de komende jaren sterk afnemen, waardoor ook de aanschafprijs van een elektrische auto flink daalt. Enkele automerken bieden een lease- of huuraanbod aan voor de accu. De accu hoeft dan niet te worden aangeschaft, waardoor de investeringskosten lager zijn maar de variabele kosten toenemen.
De aanschaf en installatie van een laadpaal aan huis zorgt voor een extra eenmalige kostenpost voor eigenaren van elektrische auto’s.

Bedrijven en particulieren die een elektrische auto aanschaffen kunnen gebruikmaken van subsidies en fiscale voordelen, zoals de vrijstelling van belasting van personenauto’s en motorrijwielen (Bpm) en verlaagde bijtelling. Een compleet overzicht van alle autobelastingen is in te zien via deze link. De vrijstelling van belasting van personenauto’s en motorrijwielen zal nog tot en met eind 2017 blijven bestaan.

Brandstof
Tegenover de hogere aanschafprijs staan de lagere variabele kosten van elektrische auto’s. Het belangrijkste kostenvoordeel voor elektrische auto’s zit in de brandstof. De kosten voor rijden op elektriciteit zijn gemiddeld slechts een derde van de kosten voor rijden op benzine. Thuisladen of laden op het werk is daarbij het voordeligst, laden in de openbare ruimte en vooral snelladen zijn vaak duurder. Het zal echter niet duurder zijn dan rijden op benzine of diesel.

Motorrijtuigenbelasting
Een ander belangrijk voordeel: volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting . Voor semi-elektrische auto’s geldt een halve vrijstelling, ofwel een halftarief. Het gaat hier om elektrische auto’s met een hulpmotor op benzine en (plug-in) hybrides. Dit kan enkele honderden euro’s per jaar schelen.

Bijtelling
Leaseauto’s worden door de belastingdienst als loon belast via de bijtellingsregeling. Op volledig elektrische auto’s bedraagt de bijtelling de komende jaren slechts 4% in plaats van 22% van de cataloguswaarde. Dat scheelt voor de gebruiker honderden euro’s per maand.

Onderhoud
Op het onderhoud van elektrische voertuigen kan in de toekomst waarschijnlijk bespaard worden, want de elektrische auto kent veel minder bewegende onderdelen dan een brandstofmotor.

Bronnen: