06. Wat zijn de kosten van een elektrisch voertuig?

De kosten voor een auto bestaan uit de aanschafprijs en de variabele kosten voor het gebruik. De aanschafprijs is voor elektrische auto’s op dit moment vaak nog wat hoger dan voor een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. De variabele kosten voor elektrische auto’s zijn over het algemeen echter lager. Hierdoor zijn de kosten van een elektrische auto voor de totale gebruiksperiode vaak lager dan voor een auto met een verbrandingsmotor.

Aanschafprijs
Sinds 2017 hebben veel automerken elektrische modellen op de markt gebracht, in verschillende prijsklassen. Dat elektrische auto’s zich alleen in het hogere prijssegment bevinden, is daarmee verleden tijd.

Enkele automerken bieden een lease- of huuraanbod aan voor de accu. De accu hoeft dan niet te worden aangeschaft, waardoor de investeringskosten lager zijn maar de variabele kosten toenemen.
De aanschaf en installatie van een laadpaal aan huis zorgt voor een extra eenmalige kostenpost voor eigenaren van elektrische auto’s.

Bedrijven en particulieren die een elektrische auto aanschaffen kunnen gebruikmaken van subsidies en fiscale voordelen, zoals de vrijstelling van belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en verlaagde bijtelling. Een compleet overzicht van alle autobelastingen is in te zien via deze link.

Brandstof
Elektrische auto’s kennen lagere variabele kosten. Het belangrijkste kostenvoordeel zit in de brandstof. De kosten voor rijden op elektriciteit zijn gemiddeld slechts een derde van de kosten voor rijden op benzine. Thuisladen of laden op het werk is daarbij het voordeligst, laden in de openbare ruimte en vooral snelladen zijn vaak duurder. Het zal echter niet duurder zijn dan rijden op benzine of diesel.

Motorrijtuigenbelasting
Een ander belangrijk voordeel: volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting . Voor semi-elektrische auto’s geldt een halve vrijstelling, ofwel een halftarief. Het gaat hier om elektrische auto’s met een hulpmotor op benzine en (plug-in) hybrides. Dit kan enkele honderden euro’s per jaar schelen.

Bijtelling
Leaseauto’s worden door de belastingdienst als loon belast via de bijtellingsregeling. Op volledig elektrische auto’s tot € 50.000 euro van de catalogusprijs bedraagt de bijtelling slechts 4% in plaats van 22% van de cataloguswaarde. Boven de € 50.000,- geldt de reguliere bijtelling van 22%.

Onderhoud
Op het onderhoud van elektrische voertuigen kan in de toekomst waarschijnlijk bespaard worden, want de elektrische auto kent veel minder bewegende onderdelen dan een brandstofmotor.

Bronnen: