02. Richtlijnen voor het toekennen van laadpunten

Een bewoner of een bedrijf dient een verzoek in voor een laadpunt in de openbare ruimte. Hoe kunt u beoordelen of het plaatsen van een laadpaal ook daadwerkelijk zinvol is?

Volg eerst de Ladder van Laden. Dit voorkomt dat parkeren op eigen terrein verschuift naar openbaar terrein. Er wordt getoetst of:
1. Aanvrager kan laden op eigen terrein.
2. Indien niet mogelijk, de aanvrager kan laden op een semipublieke locatie.
3. Indien niet mogelijk, aanvraag wordt in behandeling genomen.

Aan het toekennen van een aanvraag worden meestal voorwaarden verbonden, zoals:

  • De aanvrager dient een elektrische auto te gebruiken of te gaan gebruiken. Dit wordt aangetoond met een kentekenbewijs, koopcontract of leaseovereenkomst. Soms worden er voorwaarden gesteld aan het minimale elektrische bereik van de auto.
  • Er mag geen laadpaal aanwezig zijn op een maximale afstand van meestal zo’n 200 tot 300 meter. De aanvrager wordt in dit geval gevraagd gebruik te maken van de bestaande paal. Mocht de bestaande paal veel gebruikt worden, dan kan men alsnog beslissen een laadpaal bij te plaatsen.
  • De aanvrager mag niet beschikken over een eigen parkeergelegenheid. Wanneer iemand bijvoorbeeld een eigen oprit heeft, dan kan deze gemakkelijk een eigen laadpaal (laten) monteren.
  • Soms moet de aanvrager beloven minimaal een aantal keren per week de laadpaal te gebruiken.
  • Een aanvrager moet beschikken over een parkeervergunning, wanneer een laadpaal wordt geplaatst in gebieden waar men niet vrij mag parkeren.