03. Opladen van elektrische voertuigen

Elektrische voertuigen laden op via het elektriciteitsnet. Het is veilig en efficiënt om hiervoor gebruik te maken van een speciaal laadpunt, dat is aangesloten op een aparte groep.

Het laden van de auto gebeurt meestal op een laag vermogen (regulier laden), maar er zijn ook steeds meer laadpunten met een hoog vermogen (snelladen).

Regulier laden
De meest gebruikelijke laadpalen hebben een vermogen tot 22 kW. De laadtijd is afhankelijk van de capaciteit van de accu en de laadsnelheid. Het laden van een plug-in hybride elektrische auto duurt gemiddeld 2 uur, het laden van een volledig elektrische auto gemiddeld 6 tot 8 uur. Voor regulier laden bestaat een internationale standaard, het zogenaamde type 2 mode 3 laden. Type 2 staat voor het soort stekker dat wordt gebruikt. Elk laadpunt in Nederland in de openbare ruimte beschikt over dezelfde stekker: de Mennekes-stekker. Mode 3 staat voor een bepaald communicatieprotocol. Via dit protocol communiceert het openbare laadpunt met de elektrische auto en controleert zo bijvoorbeeld of de aarding goed is. Dit maakt het laden veilig.

Snelladen
Snelladers laden met een vermogen van 22 kW tot 350 kW een auto gemiddeld binnen 20-30 minuten tot 80% op, al is dit sterk afhankelijk van het type auto en het vermogen van de snellader.
Voor snelladen zijn speciale kabels en stekkers nodig. De verschillende typen automerken maken gebruik van verschillende standaarden voor snelladen en stekkers. Op dit moment zijn er drie typen standaarden voor snelladen: ChaDeMo, Combo CSS en AC-snelladen. Snelladers zijn steeds vaker uitgerust met al deze drie typen standaarden.
Voor snelladen is altijd een zware aansluiting op het elektriciteitsnet nodig. De investeringskosten zijn daarom hoog. Snelladen vindt daardoor vooral plaats op speciaal daarvoor ingerichte locaties, zoals langs de Nederlandse snelwegen.
In de praktijk wordt snelladen bijvoorbeeld gezien als ‘laden om thuis te komen’: e-rijders gaan vooral snelladen als de resterende elektriciteit in de accu onvoldoende is om de gewenste afstand te rijden.

De Handreiking Visie en Beleid helpt gemeenten bij het opstellen van beleid, onder meer in de keuze voor publieke reguliere laadpunten en snelladers.

Laadpas
Om gebruik te kunnen maken van een laadpaal in de openbare ruimte is een interoperable laadpas nodig. Er zijn diverse serviceproviders actief op de markt die laadpassen aanbieden.
De prijs voor stroom in kWh’s verschilt per aanbieder en type laadpaal. Elke laadpas is op vrijwel alle openbare laadpalen te gebruiken.

Hoe zijn laadpalen te vinden voor gebruikers?

  • Websites als oplaadpalen.nl en oplaadpunten.nl tonen een overzichtskaart.
  • Laadpasaanbieders hebben op hun website meestal een goede kaart met alle beschikbare laadpunten en andere statusinformatie, zoals of de laadpaal vrij of bezet is.
  • De meeste elektrische auto’s zijn standaard uitgerust met navigatieapparatuur die weet waar de publieke laadpunten zijn en die helpt om de optimale route te bepalen.