Geen banner
  • Home
  • Projecten
  • Partners
  • Over ons
    • Werkwijze
    • Organisatie
    • Privacyverklaring
    • Algemene Inkoopvoorwaarden
  • Nieuws
    • Nieuwsoverzicht
    • Nieuwsbrieven
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Agenda
    • Online bijeenkomsten
  • Contact
HomeProjectenPartnersOver onsNieuwsContact
Terug
Home
Terug
Projecten
Terug
Partners
Terug
Over onsWerkwijzeOrganisatiePrivacyverklaringAlgemene Inkoopvoorwaarden
Terug
NieuwsNieuwsoverzichtNieuwsbrieven Inschrijven nieuwsbriefAgendaOnline bijeenkomsten
Terug
Contact
MENU

“Koploper worden is makkelijker dan koploper blijven”

21 december 2020

In 2008 was Nancy Kabalt betrokken bij de plaatsing van de allereerste laadpaal van Nederland in Den Bosch, nu is ze de kersverse voorzitter van NKL. Ze neemt een doe-mentaliteit en een schat aan ervaring mee uit eerdere functies in de wereld van energie en duurzaamheid. Een kennismaking in vijf statements.

We staan voor een nieuwe fase
Nancy weet nog goed dat ze als directeur bij Alliander de eerste laadpaal van Nederland, samen met Ruud Lubbers plaatste, op dat moment voorzitter van het Rotterdam Climate Initiative. “Dat was echt pionieren, Ruud Lubbers ging laden met zijn eigen omgebouwde auto.”
Ze was betrokken bij de oprichting van ElaadNL, inmiddels een innovatiecentrum voor slimme laadinfrastructuur, maar toen een partij die zich had voorgenomen om 10.000 palen te plaatsen door heel Nederland. “Niet iedereen zat daarop te wachten, we waren als een zalm die tegen de stroom inzwom met allemaal beren langs de rivier. We gingen gewoon laadpalen plaatsen en dat was onverwachts omdat niet alles helemaal doordracht was. Gewoon beginnen, en de issues oplossen als ze zich voordoen. Een echte doe-mentaliteit Het was echt even wennen voor sommigen. Die tijd ligt nu echt achter ons, elektrisch rijden is niet meer alleen voor pioniers. En hoewel ik het leuk vind om te pionieren, vind ik de huidige fase nog interessanter. We moeten elektrisch rijden en de bijbehorende laadinfrastructuur nu met z’n allen vooruit blijven duwen.”

Het is tijd om uit onze silo’s komen
De duurzame energietransitie speelt zich af in verschillende sectoren, zoals ook te zien is aan de verschillende onderdelen van het Klimaatakkoord. “Die verzuiling was nodig om verder te komen, maar nu is het tijd om uit onze silo’s te komen. Deze nieuwe fase vraagt om verdere integratie.”
Nancy ziet graag dat partijen die zich bezighouden met verschillende aspecten van laadinfrastructuur elkaar nog beter weten te vinden. Daarnaast pleit ze ook voor sectorbrede verbinding. Laadinfrastructuur raakt immers aan de thema’s elektriciteit, gebouwde omgeving, mobiliteit en industrie. “Het is daardoor van iedereen en van niemand tegelijk. Het is belangrijk dat niet iedereen steeds opnieuw het wiel gaat uitvinden.”

Het is belangrijk om feiten van fabels te scheiden
Er zijn genoeg mensen die elektrisch rijden nog niet zien zitten, merkt Nancy regelmatig. “Dat kan natuurlijk, maar er wordt een hoop onzin verkocht. Vlakbij mijn huis in Alkmaar was brand gesticht in een parkeergarage. 150 auto’s waren beschadigd, maar alle aandacht in de media richtte zich op die ene elektrische auto die in een container gedompeld moest worden. Het werd neergezet alsof die auto de brand veroorzaakt, terwijl iemand in de boeien was geslagen vanwege brandstichting. Stemmingmakerij is het dan. Op dat soort momenten heb je partijen nodig die zin en onzin uit elkaar houden.”

Prijstransparantie geeft vertrouwen
“De markt is nog niet zo volwassen als we zouden willen”, denkt Nancy. Een belangrijk aspect om die volwassenheid verder te ontwikkelen, is volgens haar prijstransparantie. “Als je de ene keer elf euro betaalt, en dan weer 13 of 9 euro, geeft dat onzekerheid. Mensen weten niet hoe die prijs tot stand komt en gaan zich dan afvragen of het niet ineens 40 euro kan zijn. Dat wekt argwaan voor elektrisch rijden. Een transparante prijs geeft vertrouwen. Andersom kan een gebrek aan transparantie leiden tot stagnatie in de groei.”

Koploper worden is makkelijker dan koploper blijven
Iedereen in de sector weet het: Nederland is Europees koploper in elektrisch rijden en laadinfrastructuur. “Internationaal hebben we een mooi verhaal”, vindt Nancy. “Maar we moeten niet denken dat we er nu zijn. Frontrunner worden is gelukt, maar het vraagt meer om frontrunner te blijven. Daar moeten we energie in steken. Laten we trots zijn op waar we staan – en dan meteen door. We kunnen niet achteroverleunen en afwachten hoe die bal in 2030 naar zero-emissie toerolt. Dit is geen hangmat!”

Nancy Kabalt heeft in december het voorzittersstokje bij NKL overgenomen van Bert Klerk. Naast haar is ook penningmeester Anja de Jong een nieuw gezicht in het bestuur. Zij volgt Thijs Aarten op.

Terug naar het overzicht
Homepage blok 1

Informatie voor overheden:

  • Naar het Kennisloket
  • Proeftuin Slimme Laadpleinen
  • Handreikingen laadinfra
  • Wegwijzer laadinfra EV
  • Basisset laadplein
  • Basisset laadpalen
  • Kennistour laadinfra
  • Definitielijst 'Laden EV'
  • Laadpaalnodig.nl
Homepage blok 2

Voor een professionele en toekomstgerichte markt:

  • Living Lab Heavy Duty
  • Futureofcharging.com
  • Platform Anders Laden
  • Kostenbenchmark
  • Volwassenheidsmodel
Homepage blok 3

Overal kunnen laden, 
en weten wat het kost:

  • OCPI open protocol
  • evRoaming4EU
  • ECISS Project 
Partners
BOVAG Dutch-INCERT ElaadNL G4 G40 - Stedennetwerk Hogeschool van Amsterdam MRA - Elektrisch Nederlandse Vereniging Duurzame Energie Provincie Noord-Brabant RAI Vereniging Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - RVO Rijkswaterstaat Vereniging Energie-Nederland Vereniging DOET

Wij maken gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Lees hier meer over de cookies en onze privacyverklaring.

Sluiten