Geen banner
  • Home
  • Projecten
  • Partners
  • Over ons
    • Werkwijze
    • Organisatie
    • Privacyverklaring
    • Algemene Inkoopvoorwaarden
  • Nieuws
    • Nieuwsoverzicht
    • Nieuwsbrieven
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Agenda
    • Online bijeenkomsten
  • Contact
HomeProjectenPartnersOver onsNieuwsContact
Terug
Home
Terug
Projecten
Terug
Partners
Terug
Over onsWerkwijzeOrganisatiePrivacyverklaringAlgemene Inkoopvoorwaarden
Terug
NieuwsNieuwsoverzichtNieuwsbrieven Inschrijven nieuwsbriefAgendaOnline bijeenkomsten
Terug
Contact
MENU

Regionale benadering biedt kansen

5 oktober 2016

Als Nederland de groei van het aantal laadpunten op korte termijn wil versnellen dan biedt een gezamenlijke regionale benadering aantrekkelijke kansen. Gemeenten kunnen beschikbare kennis en capaciteit bundelen en samen zoeken naar oplossingen voor ruimtelijke en economische vraagstukken. Een actuele opgave voor veel gemeenten in Nederland.

Verdubbeling aantal stekkerauto's
De verwachting is dat het aantal stekkerauto’s binnen 3 jaar verdubbelt en daarmee de behoefte aan publieke laadpunten snel toeneemt. Gemeenteambtenaren kunnen zich hier goed op voorbereiden. Bijvoorbeeld door eerst een strategisch beleidsplan voor te leggen aan het College van B&W en door exact op de hoogte te zijn van de noodzakelijke investeringen en relevante wet- en regelgeving. Daarnaast is het zaak om financiering en uitvoering met (markt-)partijen snel en voordelig te organiseren. Het totale ontwerp-, aanvraag- en uitvoeringsproces publieke laadinfrastructuur heeft voor veel gemeenten nogal wat voeten in aarde. Een gezamenlijke regionale aanpak biedt hierbij uitkomst. Gedeelde kennis versnelt het proces en zorgt voor een betere spreiding van aan te leggen publieke laadinfrastructuur tegen een prijs die mogelijk kostendekkend kan zijn. 

Opgave gemeenten wordt complexer
De opgave van gemeenten wordt de komende jaren een stuk complexer. Hier ligt een aantal ontwikkelingen aan ten grondslag:

1. Klimaatakkoord: De Europese ratificatie van het Parijse klimaatakkoord leidt tot beleidseffecten voor lokale overheden.
2. Energieopwekking: De energieopwekking verschuift van overwegend fossiele brandstoffen naar uitsluitend groen. De opwekking en het gebruik van groene stroom wordt ook lokaal mogelijk.
3. Technische innovaties: Technische innovaties gaan snel en de kostprijs van producten daalt waardoor bijvoorbeeld de accucapaciteit in middenklasse elektrische auto's toeneemt. De vraag is waar en hoe er straks wordt geladen.
4. Maatschappelijke bewustwording: De invloed van een steeds sterker wordende maatschappelijke bewustwording o.a. door de deel- en circulaire economie en de inzet van social media is een kans om burgers en ondernemers actief bij de overheidsopgave te betrekken.
5. Aanpassing wet- en regelgeving: Om in te spelen op deze veranderingen is aanpassing van wet- en regelgeving noodzakelijk. De aanpassingen volgen meestal later. In de tussenliggende periode wordt van de uitvoerende overheden concrete maatregelen gevraagd in ontwikkeling, uitvoering en handhaving van publiek laden.

Om deze ontwikkelingen goed te kunnen blijven volgen en efficiënt gebruik te maken van elkaars expertise, is het organiseren van een regionaal naast een lokaal initiatief een logische stap.

Hoe zetten wij Nederland regionaal op de kaart?
Een eerste stap is helder te krijgen welke vragen betreffende gemeenteambtenaren morgen zouden moeten kunnen beantwoorden en uitvoeren. Het is belangrijk om de kwetsbare positie van de vaak eenzaam opererende ambtenaar te erkennen en passende ondersteuning te bieden. Hoe kan in de komende drie jaar versnelling in de uitrol van publieke laadpunten plaatsvinden zonder onnodige kosten te maken? Het regionaal bundelen van kennis en capaciteit en dit gezamenlijk deze efficiënt inzetten is een antwoord op het complexe vraagstuk van publiek laden.

NKL helpt gemeenten op weg
Om effectief kennis te delen gaat NKL met vragen over regiobenadering aan de slag. NKL inventariseert samen met partners en betrokken partijen welke samenwerkingsregio's voor gemeenten wenselijk zijn. NKL nodigt hierbij gemeenten uit contact om op te nemen.

Veelvoorkomende vragen:
1. Wat is het meest effectieve samenwerkingsgebied voor een gemeente?
Fysiek? Economisch? Bestuurlijk?
2. Welke partijen heeft een gemeente daarbij nodig?
3. Welke huidige uitdagingen worden hiermee opgelost?

Contact
Verder praten over regiobenadering? Neem contact met ons op: info@nklnederland.nl

Terug naar het overzicht
Homepage blok 1

Informatie voor overheden:

  • Naar het Kennisloket
  • Proeftuin Slimme Laadpleinen
  • Handreikingen laadinfra
  • Wegwijzer laadinfra EV
  • Basisset laadplein
  • Basisset laadpalen
  • Kennistour laadinfra
  • Definitielijst 'Laden EV'
  • Laadpaalnodig.nl
Homepage blok 2

Voor een professionele en toekomstgerichte markt:

  • Futureofcharging.com
  • Platform Anders Laden
  • Kostenbenchmark
  • Volwassenheidsmodel
Homepage blok 3

Overal kunnen laden, 
en weten wat het kost:

  • OCPI open protocol
  • evRoaming4EU
  • ECISS Project 
Partners
BOVAG Dutch-INCERT ElaadNL G4 G40 - Stedennetwerk Hogeschool van Amsterdam MRA - Elektrisch Nederlandse Vereniging Duurzame Energie Provincie Noord-Brabant RAI Vereniging Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - RVO Rijkswaterstaat Vereniging Energie-Nederland Vereniging DOET

Wij maken gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Lees hier meer over de cookies en onze privacyverklaring.

Sluiten