Geen banner
  • Home
  • Projecten
  • Partners
  • Over ons
    • Werkwijze
    • Organisatie
    • Privacyverklaring
    • Algemene Inkoopvoorwaarden
  • Nieuws
    • Nieuwsoverzicht
    • Nieuwsbrieven
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Agenda
    • Online bijeenkomsten
  • Contact
HomeProjectenPartnersOver onsNieuwsContact
Terug
Home
Terug
Projecten
Terug
Partners
Terug
Over onsWerkwijzeOrganisatiePrivacyverklaringAlgemene Inkoopvoorwaarden
Terug
NieuwsNieuwsoverzichtNieuwsbrieven Inschrijven nieuwsbriefAgendaOnline bijeenkomsten
Terug
Contact
MENU

Template servicebenchmark publiek laden in de maak

23 maart 2021

Hoe functioneert ons laadnetwerk? Die vraag staat centraal bij de ontwikkeling van een benchmark over het serviceniveau bij publieke laadpunten. Laurens van Mourik, consultant elektrische mobiliteit bij EVConsult, onderzoekt dit in opdracht van NKL. Hij neemt ons mee in het proces dat zowel overheden als de EV-rijder meer transparantie moet bieden.

De groeiende markt voor elektrisch vervoer maakt dat er steeds meer behoefte is aan harde data over de bestaande laadinfrastructuur. Zijn laadpalen makkelijk vindbaar? Is de laadpaal het meeste van de tijd beschikbaar voor laadsessies? Met welke snelheid wordt er bij een laadpaal geladen? “Vanuit gebruikers komen er steeds meer vragen over bijvoorbeeld de juistheid van tarieven en de verschillen in laadsnelheid van laadpalen”, weet Van Mourik. “De EV-rijder heeft nu voorkeuren voor bepaalde laadpalen op basis van zijn eigen ervaringen. Er zijn verschillen in de gebruiksvriendelijkheid bij publieke laadpalen, maar die worden nog niet onderbouwd met data.”

Massa
Dat is zo langzamerhand wél nodig, stelt de consultant van EVConsult. “De EV-rijder was lange tijd een expert die zich verdiepte in alles wat met elektrisch rijden te maken had. Tegenwoordig wordt elektrische mobiliteit steeds meer iets van de massa. Die ontwikkeling betekent ook dat veel gebruikers lang niet altijd op de hoogte zijn van alle ins en outs van het laadproces en van de diverse aanbieders van laadpalen. Daarover op een laagdrempelige manier informatie vinden, is lastig. Het ontbreekt aan transparantie. Vandaar dat nu een template wordt ontwikkeld om het serviceniveau van bestaande laadpalen te meten.”

(lees verder na afbeelding)
LaadpleinZeist-3440_bewerkt

Om tot de juiste onderzoeksmethode te komen is een longlist samengesteld met indicatoren waar een EV-rijder mee te maken heeft. Van het zoeken naar een laadpaal, via het laden zelf tot aan de afrekening met de exploitant van de laadpaal. De longlist is voor eventuele aanvullingen gedeeld met stakeholders, waarbij ook de door in-Novation ontwikkelde klantreis (net als de servicebenchmark onderdeel van het NKL-project Laden zonder verrassingen) is betrokken. Om vanuit het perspectief van de EV-rijder te bepalen welke indicatoren van belang zijn, is een enquête opgesteld. EV-rijders kunnen in de enquête aangeven welke indicatoren voor hen van belang zijn. Uiteindelijk zal voor de belangrijkste indicatoren een servicebenchmark worden uitgevoerd, om de gebruiksvriendelijkheid op deze punten te meten.

Geen rocket science
“De enquête onder EV-rijders is leidend om de longlist terug te brengen tot een shortlist met vijf tot tien indicatoren die we meetbaar willen maken. De opzet van de servicebenchmark is echt vanuit het oogpunt van de gebruiker”, zegt Van Mourik. “Het is geen rocket science, de meeste indicatoren zijn terug te voeren tot de thema’s vindbaarheid, beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Toch is het grappig om te zien dat er wel degelijk verschil is in wat EV-rijders belangrijk vinden. Waar de een de laadsnelheid van een laadpaal belangrijk vindt, hecht een ander meer waarde aan een aangename plek om de auto op te laden.”

Bewuster keuzes maken
Belangrijk om te vermelden is dat het in dit stadium slechts gaat om het opleveren van een template en nog niet om het daadwerkelijke onderzoek. Van Mourik: “Het idee is dat met het template jaarlijks een vergelijkend en onafhankelijk onderzoek kan worden gedaan.” En wat kunnen we daar dan vervolgens mee? “De EV-rijder krijgt zo inzicht in de verschillen tussen de diverse aanbieders van laadpalen. Welke laadpalen scoren goed en welke minder? Wat gebeurt er precies bij een laadpaal qua wisselende laadsnelheden en welke invloed heeft dat op het laden van een auto? Door meer inzicht en transparantie kun je als EV-rijder bewuster keuzes maken waar je wilt laden.”

“Daarnaast biedt de servicebenchmark ook handvatten voor overheden”, vervolgt Van Mourik. “Om een voorbeeld te noemen: in de meeste concessiecontracten is nu een uptime – de beschikbaarheid van een laadpaal – opgenomen van 99,9 procent. De ervaring van de EV-rijder is heel anders, want die wordt geconfronteerd met storingen. Als de uptime wordt gemeten met realtime data kan een overheid de concessiehouder daarop aanspreken en in een nieuwe aanbesteding concretere eisen opnemen.”

Ben je EV-rijder en wil je ook jouw ervaringen delen om tot een template voor de servicebenchmark te komen? Vul dan hier de enquête in.

Terug naar het overzicht
Homepage blok 1

Informatie voor overheden:

  • Naar het Kennisloket
  • Proeftuin Slimme Laadpleinen
  • Handreikingen laadinfra
  • Wegwijzer laadinfra EV
  • Basisset laadplein
  • Basisset laadpalen
  • Kennistour laadinfra
  • Definitielijst 'Laden EV'
  • Laadpaalnodig.nl
Homepage blok 2

Voor een professionele en toekomstgerichte markt:

  • Living Lab Heavy Duty
  • Futureofcharging.com
  • Platform Anders Laden
  • Kostenbenchmark
  • Volwassenheidsmodel
Homepage blok 3

Overal kunnen laden, 
en weten wat het kost:

  • OCPI open protocol
  • evRoaming4EU
  • ECISS Project 
Partners
BOVAG Dutch-INCERT ElaadNL G4 G40 - Stedennetwerk Hogeschool van Amsterdam MRA - Elektrisch Nederlandse Vereniging Duurzame Energie Provincie Noord-Brabant RAI Vereniging Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - RVO Rijkswaterstaat Vereniging Energie-Nederland Vereniging DOET

Wij maken gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Lees hier meer over de cookies en onze privacyverklaring.

Sluiten