Geen banner
  • Home
  • Projecten
  • Partners
  • Over ons
    • Werkwijze
    • Organisatie
    • Privacyverklaring
    • Algemene Inkoopvoorwaarden
  • Nieuws
    • Nieuwsoverzicht
    • Nieuwsbrieven
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Agenda
    • Online bijeenkomsten
  • Contact
HomeProjectenPartnersOver onsNieuwsContact
Terug
Home
Terug
Projecten
Terug
Partners
Terug
Over onsWerkwijzeOrganisatiePrivacyverklaringAlgemene Inkoopvoorwaarden
Terug
NieuwsNieuwsoverzichtNieuwsbrieven Inschrijven nieuwsbriefAgendaOnline bijeenkomsten
Terug
Contact
MENU

Vier slimme laadpleinen in gebruik in Rotterdam

25 januari 2021

Rotterdam telt inmiddels vier slimme laadpleinen, met in totaal ruimte voor het opladen van 36 elektrische auto’s. Door middel van smart charging wordt op deze pleinen maximaal geladen op de momenten dat er veel duurzame energie beschikbaar is. Daarnaast zorgt diezelfde techniek ervoor dat het stroomnet wordt ontlast tijdens piekmomenten.

De locaties voor de laadpleinen zijn onder meer gekozen op basis van het verbruik van laadpalen in de buurt en de verwachte groei van de laadbehoefte in de toekomst. De pleinen – gelegen aan de Schiedamse Vesthof, Nassauhaven Noord, het Cor Kieboomplein en de Stieltjesstaat – zijn 24 uur per dag bereikbaar voor publiek.

210120-160628EF-_V3A0294

Op de pleinen zijn een aantal parkeerplekken exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.

Vraag en aanbod
Wethouder Arno Bonte (duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie): “De laadpleinen zijn een enorme stap vooruit in de energie- en mobiliteitstransitie. Zo worden er in één keer, op een efficiënte manier, meerdere laadpunten geplaatst. Door de slimme en innovatieve laadtechnieken die deze palen bieden wordt de vraag en het aanbod van energie beter op elkaar afgestemd.”

De laadpleinen zijn onderdeel van de Proeftuin Slimme Laadpleinen. Voor de realisatie heeft de gemeente Rotterdam 195.590 euro subsidie ontvangen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Smart charging zorgt ervoor dat de pieken en dalen op het stroomnet worden opgevangen, wat nodig is voor de energietransitie. Elektrische rijders merken overigens niets van de wisselende laadsnelheden, omdat er per laadsessie nooit minder kilowattuur geladen wordt dan bij een normale laadpaal.

Kijk voor meer informatie op www.rotterdam.nl/elektrischrijden of op de projectenpagina van de Proeftuin Slimme Laadpleinen.

210120-161659EF-_V3A0311

Foto's: Eric Fecken

Terug naar het overzicht
Homepage blok 1

Informatie voor overheden:

  • Naar het Kennisloket
  • Proeftuin Slimme Laadpleinen
  • Handreikingen laadinfra
  • Wegwijzer laadinfra EV
  • Basisset laadplein
  • Basisset laadpalen
  • Kennistour laadinfra
  • Definitielijst 'Laden EV'
  • Laadpaalnodig.nl
Homepage blok 2

Voor een professionele en toekomstgerichte markt:

  • Futureofcharging.com
  • Platform Anders Laden
  • Kostenbenchmark
  • Volwassenheidsmodel
Homepage blok 3

Overal kunnen laden, 
en weten wat het kost:

  • OCPI open protocol
  • evRoaming4EU
  • ECISS Project 
Partners
BOVAG Dutch-INCERT ElaadNL G4 G40 - Stedennetwerk Hogeschool van Amsterdam MRA - Elektrisch Nederlandse Vereniging Duurzame Energie Provincie Noord-Brabant RAI Vereniging Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - RVO Rijkswaterstaat Vereniging Energie-Nederland Vereniging DOET

Wij maken gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Lees hier meer over de cookies en onze privacyverklaring.

Sluiten